Datoen er den 13. september, og i morges tog min kommende mand af sted på et 10 ugers togt. Det vil sige at han er hjemme i slut november igen. Lige nu sidder jeg i et grønt område og nyder solens stråler, og fordøjer de sidste par dage. Det er altid vemodigt når han rejser i så lange perioder. Forhold uden fysisk kontakt i lange perioder er hårde! Derudover er ikke altid nemt at stå for hjemmet selv, med mit energiniveau.

Dagen i dag er hellig. Jeg skal ud i naturen og lades op. Mærke solens varme mod min krop. Få fyldt lidt op i D-vitamin-depoterne, inden efterår og vinter for alvor bliver en realitet.

Jeg lod cyklen bestemme hvor jeg skulle hen i dag. Det er et sted jeg ikke har været før, men hvor er her bare dejlig roligt. Musik i ørerne, og hjemmelavet is-the i mine elskede mason jar. For det første er de af glas, og for det andet er de bare så fine!

Her bliver jeg fyldt op. Et lille grønt åndehul her midt i travle København. Hvilket jeg slet ikke bemærker, da her bare ånder ro og fred. Det er ikke sidste gang jeg kommer her.

Dette blogindlæg går i en anden retning end jeg havde tænkt mig, men jeg følger med, i forhold til hvad kroppen ønsker at fortælle lige nu.

Vi har alle behov for små åndehuller i løbet af dagen. De åndehuller er med til at vi bliver ladet op, hvilket giver mere energi og større overskud til de ting du elsker – og de ting du “skal” klare i løbet af dagen.

I en til tider ret hektisk hverdag kan vi nemt komme til at glemme os selv. Når vi på den måde nedprioriterer os selv – får vi heller ikke lyttet til kroppens signaler. På det punkt er kroppen virkelig smart indrettet – hvis vi ikke lytter til det den prøver at fortælle os – så taler den højere og højere, og til sidst – hvis vi stadig ikke lytter – må den råbe til os. For eksempel forstuve anklen når det passer allerdårligst. Det er kroppens måde at fortælle os, vi skal sætte farten ned, og passe på os selv.

Så pas godt på dig selv. Der findes kun 1 af dig – du er helt unik ♥

Find ud af hvad der lader dig op, og hvornår i løbet af dagen du kan finde tid til dig selv. Hånden på hjertet, så finder du tid til så meget andet. Så hvorfor skal der så ikke også findes tid til dig? Hvem af os kan sige os fri for at bruge unødig tid på facebook eller dårligt tv? Det gælder om at prioritere, og ja jeg ved godt at det kan være rigtig svært, at ændre vaner.

Mine åndehuller

Her er lidt eksempler nogle åndehuller der lader mig op – måske listen kan inspirere dig:

  • Gåtur i naturen – uden mobil, så du kan være tilstede og opleve alle de små ting på din vej.
  • Et par dybe vejrtrækninger med lukkede øjne. Giv slip i skulderene.
  • En kop the i vores karnap eller på altanen – vel og mærke uden mobilen (der sker alligevel ikke noget spændende på facebook i de 20 minutter du nyder theen, og lader tankerne flyve).
  • Yoga – Jeg går i øjeblikket på et yogahold der er særligt hensynstagende. Det gør mig virkelig godt.
  • En god bog, hvor jeg kan fordybe mig og blive taget ind i bogens univers. Det er mindfulness!
  • Voksenmalebøger. Jeg har nogle stykker fra Johanna Basbord, som jeg er rigtig glad for. Gør det hyggeligt, med en kop the, nogle snacks, noget roligt musik og fordyb dig. Gør dig selv en tjeneste og prioritere nogle gode farveblyanter. Jeg har nogle fra Faber-Castell, jeg er rigtig glad for.
  • Trække englekort. Det kan være om en bestemt situation, eller dagens kort der kan fortælle mig hvad jeg skal være opmærksom på den pågældende dag. Jeg synes det er en dejlig måde at få lidt guidence på – et god råd, om man vil.
  •  Gå på græs. Få noget jordforbindelse under fødderne, og det får man altså ikke med sko på. Af med de sko! Bliv forbundet med vores alle sammens vidunderlige Moder jord. Vend ansigtet mod solen, og træk vejret dybt.
  • En god og rolig playliste på Spotify (eller hvilken musiktjeneste du bruger). Musiksmag er meget individuelt, men fra Spotify vil jeg anbefale; “Gear ned”, “Your favorite coffeehouse” og “Indendørshygge”. Det er nogle stille og behagelige playlister, der gør mit nervesystem rigtig godt.

Det var nogle af de ting der får mig til at stresse af og komme ned i mig selv igen. Hvad virker for dig?

Pas godt på dig selv. Du er vigtig ♥

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *